Gå til innhold

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km


Anbefalte innlegg

Jon Tangenes skrev (16 minutter siden):

Er jo blitt dyrer drivstoffpriser enn i Norge jo.

Og med ei havarert krone, så blir jo du ruinert.

Du får kjøre når du har medvind.

Javisst. Billigere på bygda, lenger sør og ikke minst i Belgia. I Oslo er det ukentlig bensin for 18 kroner literen - i hvert fall en dag eller så. Supreme+ runder altså 30 kroner ved autobahn. Bra det er så liten tank😁 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med diagnose.

Hvis anledningen byr seg kan du jo høre om mine original-kammer ligger og tar opp plass. Han var fraværende når jeg hentet motor, og de lå ikke i esken med deler… 

Passer det ikke, så driter du bare i det 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (2 timer siden):

Sykkel plassert på verksted. Fører plassert i restauranten på Meneer van Eijck.

Toine hilser til alle!

Bensinprisene langs autobahn tok et par hopp siden sist. 

20240408_131113.jpg

Ølmenyen er flott, men jeg drakk rødvin.

20240408_193718.jpg

Høres i morgen med motorrapport🫣

Veldig bra du har kommet fram til Oisterwijk Lars👍 Har turen vært uten problemer underveis?

Det er en skam å drikke rødvin med så mye godt Trappist øl på menyen🤔, men jeg ser prisene er det dobbelte av hva det koster her jeg er😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sotete til rent og med ventil-lap'ing (en viktig del av en service)

20240409_160329.jpg

Et lite hakk betyr utskifting 

20240409_152713.jpg

 

20240409_160511.jpg

Uten bilde, men sylindrene skal "hones" opp (egentlig ikke ordentlig honing, men sånn kulebørste som fjerner opp/ned bruks-striper og etterlater på kryss-og-tvers mønsteret.

Nye stempler. Mine gamle var ordentlig oppbrukt for to år siden, men måtte settes inn igjen fordi de nye fikk sammenbrent ring i Italia (uten vesentlig ekstra kostnad). Nå er det absolutt på tide/på overtid. Fint hakk i stempelpinnen. Uvisst hvorfor. Kanskje shit happens med stempelpinner etter 120.000 km?

20240409_154318.jpg

20240409_160028.jpg

20240409_160019.jpg

Kjent og kjært syn for mange👍

20240409_160155.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok bra får vi tro. «Honer» han selv, eller sendes det bort? Hvor lang tid har dere planlagt på dette? Spent på benk og test etterpå. Krysser fingrene for smertefri og «ny» sykkel.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig honing er visstnok en maskinering som utvider sylinderen bittelitt. Vet ikke om de gjør det selv. Det som gjøres her er bare en overflatebehandling som gjør det triveligere/lettere å være stempelringer og nullstiller den vanlige tendensen til at stemplene sliter sylindrene i en rett opp-ned bevegelse. Verktøyet her ser ut som en grov børste med kuler i tuppene. Du kan ha sett lignende på veggen hos Løvaas.

Artig læring og spennende dager👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Tangenes skrev (41 minutter siden):

Du er med å skru, på hele prosessen?

Og sitter på den lokale pubben om kvelden og drikker Heineken?

Nesten omtrent slik, ja. Ikke så mye av disse indre motorgreiene jeg kan utføre, men alt det andre kan jeg littegrann om - og bidrar med. Vi holdt f.eks. på med nye styrelagere og da er det mye pill før/etter som jeg kan like godt selv.

I dag ble toppene klarerte og ferdige. Byttet begge eksosventilene. Pyntete ventilseter. Guider, tettinger, kammer, vippearmer strøkne. Et par shimser byttet. Sylindre topp. Knusk tørr gummi i oljetettingen på utgangen av kamakslingen bakre sylinder var grunnen til oljelekkasje - som jeg trodde var o-ringenes skyld.

Veiv, -lagere, råder, -lagere strøkne. Mesteparten av girkassen (original) tipp top, men sliten etter mange km. Kanskje overhaling av den om ca 25.000km er det siste jeg gjør på denne motoren.

Etter ytterligere 50.000km vil da blokk, veivlagere, stempler, råder(?), sylindervegger, kanskje metallet i toppene "sprøtt" møtes samtidig, midt i gaten på vei til resirkulering eller henge på en vegg et sted. Det hadde vært en god følelse hvis nesten alt takket for seg på samme tid.

75.000km bruker jeg seks, syv, åtte år på. Hvis mattematikk er nok til å planlegge livet så skjer dette omtrent når jeg runder 70 og da blir det en "mild tuned" 1000cc derfra og inn i evigheten. Hvis ingen og ingenting kommer i veien 😁😁😁😁😁✌️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt.

Du monterer koniske rullelager i styrekrona?

Jeg driver å monterer eksosanlegget på Multistrada'n, etter å ha pussa rør i to dager.

Vet du om disse pakningene i rørskjøtene skal bløtlegges først? De er litt trange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Tangenes skrev (1 time siden):

Spennende prosjekt.

Du monterer koniske rullelager i styrekrona?

Jeg driver å monterer eksosanlegget på Multistrada'n, etter å ha pussa rør i to dager.

Vet du om disse pakningene i rørskjøtene skal bløtlegges først? De er litt trange...

Den ene pakningen jeg har er metall. Hva du har vet jeg ingenting om.

Denne gangen ble det All Balls koniske lagere. Det har jeg hatt før uten at de varte lengre. Nå ble det poengtert at grafitt-fett holder seg fett mye lenger. Annet fett blir gummiaktig etter noen år. Sa de. Vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overtid i dag, men lite trafikk så det gikk greit til Kiel. For sent til middag på Birke, men club sandwich i baren duger. 

To mann tok kveldsjobb til sykkelen var ferdig. Bra👍

I morges var sjefen på sykkelen på dynoen. Ferdig tuning etter tre timer og så et par timer med småplukk. 

Jeg fikk fem hk og noen Nm mer enn de siste åtte-ti årene. Fornøyd også med glattere og sunnere gange.

Det var summen av flere ting som antagelig førte til dårlig fyring i fjor og i år. Kommer ikke unna injektorfeil - gradvis forsterket av et par sviktende ventiler og veldig slitne stempler. Fikk nå 749 injektorer fordi det var det de hadde i synkroniserte/like par. Mye sprut, men det ordnet seg i tuningen. Uansett; nå er det lekkert i hele motoren og den funker som bare rakkern. 

20240412_114834.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer