Gå til innhold

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km


Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Øystein skrev:

Ai ai ai… Ja det var vel ikke de beste 1000 km på årets tur sørover nei…

Det der ser ikke bra ut… Gikk det greit med sylinderveggen? 

Er det slark i de «gamle» gjengene til pluggene? Hvor langt har toppene gått? Ikke 230.000, men…?

Det var veldig bra helt til de siste to dagene. Jeg hadde fått Corona på vei nordover, men skjønte ikke det før etterpå. Jeg var stressa fordi jeg ikke kunne stole på motoren, litt skuffet, litt feber, krangel med forsikringsselskapet, telefon som streiket og litt redd for å ligge i maks 90km/t mellom trailerne i Autobahns høyrefelt med ødelagt motor - i mer enn 40 grader. 

Sylinderveggen klarte seg helt uten skade. Litt overraskende. Mine gamle stempler er i god stand - slitne, men gjør jobben. Eller.... gjør så godt de kan. Sykkelen er ikke like sprek og lider kanskje av redusert kompresjon(?) og nå kanskje av litt luftlekkasje i tennpluggsetet.

Jeg husker ikke helt når toppene ble byttet, men det kan nok være i området 100.000km siden. Skal sjekke gjengene om et par dager. Pluggene var løse i Italia (varme?), men har sittet godt siden da. Takk for tips. Den store åpningen jeg har/kanskje har nå er pga en forvrengt ekstra kobberpakning som er der for å løfte tennpluggen unna stempelet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TPS dobbelsjekket i dag. 2,5 (mV?) som er riktig. Så da var det ikke det som var feil.

Plugger og kobberspacere skiftet. Liten endring. Kanskje litt smoother'e motorgange, men fremdeles for høy tomgang.  Bare slik når motoren er mellom 60 og 80 grader. Ellers greit nok på ~1.500 o/min, men fremdeles langsomt reduserende turtall og således for lite motorbrems.

Jeg mistenker siste runde med dyno-mapping, men holder åpent hus for helt andre årsaker også.

20220914_133355-1.thumb.jpg.20cb6901781fa8ebec239ea60702b80b.jpg

20220914_133257-1.thumb.jpg.c622d939481ac852cbb5e3f8874fa1f4.jpg

20220914_133242-1.thumb.jpg.304a5214b9dde735f155c8a314d1a067.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

I vinter kjørte vi et testopplegg hos Løvaas - TPS var testet tidligere, men vi måtte gå gjennom utetemperatursensor, lufttrykksensor og motoroljetemperatursensor. Alle disse påvirker motorgangen, men skal ikke sende tomgangsturtall opp/ned (jeg har ikke eksossensorer eller elektronisk tomgangskontroll)(stepper motor). Alle sensorer ok.

Siden fjoråret var litt dramatisk med fastbrente stempelringer synes vi det var verdt det å ta en leak down test for se om forbrenningskamrene klarte å holde på kompresjonen. Ganske så dårlig resultat på fremre sylinder. Hmm... Bra fordi det i det minste kunne være en forklaring. Ikke så bra fordi det betyr nye stempler. Litt uvanlig forklaring i neste avsnitt...

Skrekkblandet fryd når det omtrent på 100 grader motoroljetemperatur begynner å ryke KRAFTIG under tanken. Det var damp. Ut av luftfilterboksen. Ok - jeg var på sykehus sist høst og sykkelen sto ute i tre måneder. Det var fullt av vann i luftfilterboksen. Underveis har det rent over, ned i topp/sylinder og antagelig laget irr/rust i forbrenningskammer/ventiler/innsug - ref. stryk på leak down test. Etter varmkjøring testet vi på nytt og da hadde det gått seg til. Den har altså stått med litt vann i motor og olje. Kan bli et artig syn neste gang den skal serves.

I mellomtiden skal sykkelen få kjørt seg såpass at jeg finner ut om hestekreftene er på plass. Det er bare bensinfilter og injektorer igjen på listen over mistenkte. Teste ytelse uten tiltak først. Deretter teste ytelse med nye OG BALANSERTE injektorer. Til sist, om nødvendig, teste med nytt filter. Vi får se....

*****************

Chassis:

Demperen har gjort et fantastisk stykke arbeid med nydelig funksjon siden forrige service 90.000km siden. Det er topp karakter, men antagelig smart å overhale nå. Da Espen åpnet den fant han behov for "seal head" rep-kit, hone og polere rod'en og bytte returdempingsjusteringsskrue. Han vil ikke ha med Bitubo å gjøre så da sendte jeg den til AlphaRacing i Tyskland. De gjorde bra jobb sist og er raske og rimelige. Fem uker etter at jeg ba dem om å bestille den skruen er demperen fremdeles ikke servet. Skruen ville vært på plass for én måned siden og demperen tilbake i sykkelen ca 20. mai hvis de leste mailen de fikk. Det skal ikke være lett. Nå er teknikeren på jobb i Belgia for endurance racing VM testhelg og har lovet å skru sammen "driden" om nødvendig på nattestid slik at den kan sendes hit på mandag. Jeg er ikke heeelt sikker, kjenner jeg.

Gaffelen (fra ST4S) i omtrent samme kategori. Bar litt preg av å ha blitt brukt hardt noen år. I tillegg har ventiler og shimser (innmat fra GSXR750) vært litt for lite sofistikert/"smooth". Den har lenge vært bra, men ikke det siste året eller to. Den har gjort jobben sin i omtrent (?) fem år (~70.000km) siden forrige service. Dessuten var belegget på innerbenene (TIN/"gull") nesten nedslitt og hadde et par stensprut-hakk som sliter på gummitettinger. Tid for service! Innvendig arbeid ikke noe problem for Espen. Få tak i innerben = KJEMPEVANSKELIG. Bestilt i desember. Kom i går. (Nei, ikke på lager hos Ducati)(og ville kostet mer enn dobbelt av hva de nå kommer på). 

Jeg gleder meg og er spent på når....

 

PS  Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for norske motorsyklister er 2.500km. Da blir nesten ingen sykler gamle nok til å "trenge" slike operasjoner som jeg "støtt og stadig" gjør. Alle ville hatt samme behov hvis de kjørte like langt som jeg har gjort. Ducatis servicebok spesifiserer gaffelservice hver 24.000km så da er "mine ~70.000 veldig bra. Dette kommer av flinke folk til å designe MINE demperkomponenter til MITT bruk, flinke til å skru, gode reservedeler, god olje og mitt vedlikehold. Jeg synes det er VELDIG interessant å følge sykkelens liv gjennom alle disse årene og vil påstå at jeg ved hjelp av læring og analyse kan disse sykkelårgangene uvanlig godt nå. For meg er det mer inspirerende enn frustrerende. Hvis jeg ikke kunne gjøre mye selv og heller ikke kunne analysere/diagnostisere noe særlig - da hadde det ikke gått an.

FORZA DUCATI

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Førsteinntrykket av gaffel og demper er bra, men skal kanskje finjusteres litt og ikke minst testes under hardere belastning enn jeg foreløpig tør. 

Alt er mulig, men sikkert naturlig å være skeptisk til ting som reparerer seg selv. Bakbremsen var som de ofte er, helt i bånn i vinter. Nå virker den som ønskelig igjen - uten at noen har gjort noe. Den fluktuerende tomgangen er borte. Stabilt turtall igjen. Takker og bukker.

Første økt: skifte kjede, montere eksosdeksel, bytte beholder-bremseslange bak, bytte sidedekselbolter, ny alarmsensor og ny girsjalter.

Neste økt: ny Grip Puppy, pusse eksos, nye bremseklosser (mine vanlige HOTTE Brembo), hovedlyspære (Phil. Extreme vision eller hva den nå heter)(reklamen stemmer, MYE bedre), rense og smøre mange kontakter.

Tredje (og i denne omgang, siste) økt: bytte injektorer, rydde under luftfilterboksen og vaske + smøre luftfilteret. 

  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til overs er et relativt begrep, når man har eldre Ducatier… Jeg har en fra en 1198, som egentlig bare ligger på vent til jeg trenger den selv. Det er jo kun et tidsspørsmål… Men om den passer og du ikke får tak i så endres det relative behovet sikkert i din retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein skrev (1 time siden):

Til overs er et relativt begrep, når man har eldre Ducatier… Jeg har en fra en 1198, som egentlig bare ligger på vent til jeg trenger den selv. Det er jo kun et tidsspørsmål… Men om den passer og du ikke får tak i så endres det relative behovet sikkert i din retning. 

Takk for tilbudet. 

Det ser ut til at Ducati og Carpimoto er omtrent akkurat like raske med levering og begge har på lager. Velge mellom 5.000,- eller 1.800,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store/viktige amatørmekanikerdagen. Fikk startermotor og pakning på to dager. Haynes og workshop manual pugget på forhånd.

Gjengene i ett hull strippet (håper det er mange nok som holder)og vet ikke ennå om dekselet holder tett. Det går seg til.

Stort øyeblikk da startknappen skulle trykkes inn. Hvis diagnosen var riktig og feilen bare var starteren så skulle det jo virke, meeen siden stemningen ved annen og ukjent feil ville blitt veldig dårlig så var jeg skikkelig spent. 

Prøven bestått. Injektorer injiserer og alt virker greit. Prøvekjøring i morgen og da starter min sesong. Unna vei - her kommer jeg 😎 

Rydde unna

20230706_121345.jpg

20230706_121359.jpg

Unngå kortslutninger

20230706_121451.jpg

Nytt utstyr

20230706_121516.jpg

Nærmer seg

20230706_135240.jpg

Dagens co-mechanic og moralsk støtte

20230706_162321.jpg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Hva er det man sier, uten egentlig å si noe galt? "Vi har grunn til å tro at den manglende effekten (toppfarten) er gjenopprettet". Jeg antar at nye injektorer spiller en rolle her. Jevn gange, bare gode vibrasjoner, deilig lyd og akkurat passe desmokarakter.

Et par runder i Hanekleivene for å sjekke hvor rusten jeg er. Min sesong starter jo først i dag. Ikke så galt faktisk. Grunn til å være optimistisk 🙂 

Innom Løvaas for et par små sjekkpunkter. God fredagsstemning der i gården og fint med den beroligete følelsen man får når proffene legger sin kjærlige hånd på sykkelen.

Tomgangsturtallet var i fjor høst litt opp, så litt ned og så opp igjen. Muligens bare den mishandlete ekstra pluggspaceren som tillot falsk luft. Én ytterligere teori er at de nye injektorene ikke spiller helt rent sammen med den "map'en" som ble laget i fjor - den var da basert på injektorer som kanskje var slitte/litt tette. Dynokjøring på gang og kanskje justering av "map'en".

 

Fortsettelse følger. Helt sikkert 😎 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det samtidig med overnatting halvveis til Schwarzwald aka Biggelaars Oisterwijk. Noe annet småtteri også. Pluss en førsteklasses filet av typen gammeldags mørnet, god vin og enda bedre portvin. Bra totalpakke dette. Ducatisme fører til gode ting!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare én liten ting til. Selvfølgelig.

Dynamoen sier takk for seg etter hyggelige 180.000km. Ordentlig diagnose (over to og to av de tre gule ledningene) er dessverre soleklar. Respektabel innsats, men synd at så sen sesongstart skaper litt stress rett før avreise på årets ferietur. Bestilt ny stator som skal komme fredag, kanskje torsdag. 

Som sagt; fortsettelse følger....

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyavgangen fra Milano (Carpimoto er i Genova) var forsinket. Går neste natt i stedet. Åh faen! Ok, fremdeles mulig, men ikke så mye slingringsmonn. Jeg fikk hentet den hos DHL i stedet for å vente på sjåføren. Hvis han plutselig hadde blitt møkklei, kræsjet, fått krampe i låret eller punktert, så kunne jeg risikert at pakken hadde blitt omdirigert til mandag. Ferie litt spolert...  Så jeg spurte og fikk hentet rett ut av hendene på tollklareringen.

Brutto tre timer inklusive forberedelser, bytte dynamo, vaske, rydde og ny kontrolldiagnostikk. Alt vel. Lader som bare rakker'n. 

Da er det på tide å få kjørt litt 😎 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ujevn gange på Autobahn. Kunne for den saks skyld være den kraftige vinden (?). Den brukte MYE mer bensin enn vanlig - også mer enn tidligere Autobahn-kjøring. Hmm...

Testing hos Biggelaar 😎 og....

Slitne injektorer underleverte med 20, 30 + prosent - forskjellig på de to sylindrene. Det hadde fjorårets mapping kompensert for. Med årets nye injektorer så ble det for mye på enkelte turtall med noen spjeldåpninger - mer normalt andre "steder". Rufsete kurve før Dynokjøring og ny map.

Nå er kurver jevne og ytelse gjenopprettet. 500km Autobahn i morgen for testing 😎

20230718_171942.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult å kjøre i dag. Den mangler litt.... agressivitet (?) og litt toppfart. Kanskje litt slappe stempelringer (?) og dermed "blow by" (heter det det?). Bra effekt på Dynoen, men lurer på om luftmotstanden mot toppfart kanskje gjør at motoren jobber tyngre på veien enn på Dyno'en.

Det vil man finne ut med nye stempler om et år eller to.....

Som sagt; fortsettelse følger😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fra verkstedet, sørover og siden den gang; fusker ordentlig på alle grader gass-spjeldåpning over tomgang og under 10-15 grader. 10 grader er der vi visstnok ligger ved stabil fart i ca 100km/t.  Dette var til å kjøre med på hele turen, men ble verre på en lang tur i hjemlige trakter. Mye verre. Den gikk på bare én sylinder i nevnte gass-område. 

Omtrent på dette tidspunkt begynte jeg å angre grundig på at jeg ikke snudde og fikk ordnet det mens jeg var en halvtime unna. "Neida - det ordner seg sikkert og nå skal vi blåse motor ren på Autobahn, så det så..."

Ok - TPS pekte seg ut som mistenkt. Gammel og utbrukt, mye mulig. Vente på levering av ny (kr 150,- i stedet for original til 2.100,-) enkelt bytte og 'reset' hos Løvaas. Null resultat. Hmm... kan det ha sneket seg inn noe grums i map'en? Kan det ha vært slurvet med map'en i det området det er snakk om? Ja, det kan det jo. Biggelaar forklarer at de laveste pådragene gir så lite kraft på hjulet, med mye av/på i kjedet og dermed ikke pålitelig info for å tune akkurat der. Han sa ikke noe om det, men jeg tipper at tuningen da blir nesten som å fylle ut grafen manuelt mellom vellykket tomgang og vellykket ~15 grader gass. I så tilfelle vil det være fort gjort (dog litt slurvete?) å misse på et tastetrykk eller fem. Vet ikke. Vil bare lære og prøve å forstå.

Hva nå? Joda - ECU sendt til Nederland. Enkel sak, sier han. Basert på den eksosanalysen Løvaas nettopp gjorde. ECU tilbake om halvannen ukes tid. Kanskje.

Analyseapparatets printer streiket, så da ble det fotografering. De tre første bildene er vertikal sylinder på h.h.v. 3.000 / 5.000 / tomgang. De tre neste er horisontal på tomgang / 3.000 / 5.000 og dette er nok info i massevis for å fjern-map'e vekk de feilene som ligger i ECU'n. Sier Biggelaar. Vi får se.

3.000 rev V.jpg5.000 rev Vertical.jpgidle  Vertical.jpg

Idle Hor.jpg3.000 rev Hor.jpg5.000 rev Hor.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo… Ikke moro. 
Ingen gode forslag, men minner meg om en feil jeg hadde på Multien. Den fusket veldig på «nesten null-gass» når man forsøker å holde jevn hastighet i lav fart. Typisk 30-50 km/h og går nesten helt av gassen. Da fusket og rusket det stadig. Helt av gassen, så døde den aldri… Full gass, ikke noe problem…

Etter mye tid, sjekk hos Are, ny map av ECU mm, så viste det seg at den fikk falsk luft via en tom scotoiler som sto på. Bare fylle på olje, og så var alt bra… 

Håper du finner en like grei løsning, selv om det kanskje ikke er så sannsynlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke autojustering i closed loop. Aldri hatt og kan ikke ha fordi det ikke er lamdasensorer eller 'stepper motor'. Dette fjerner endel mistenkte.

Falsk luft var på listen over mistenkte, men strøket etter startgass-i-nærheten-av-innsug-testing.

Det som snevret inn listen mest, var at det KUN skjer på de helt bestemte/faste spjeldvinklene. Da MÅ det nesten være elektronisk og knyttet til TPS og/eller ECU.

Både Løvaas og Biggelaar er enige i denne fasen. Fasit kan komme med justert ECU.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer