Gå til innhold

NMCU kjekt å ha :)

Anbefalte innlegg

NMCU har blant mye annet nyttig ganske alene sørget for at Norge ikke bruker wire-rekkverk som midtdelere. Ganske kjekt når man leser om dokumentert dødelig sammenheng...

http://www.fema-online.eu/website/index.php/2016/09/20/in-25-of-motorcycle-deaths-in-sweden-a-crash-barrier-is-involved/

Både som privatperson og president synes jeg alle motorsyklister uten å blunke skulle støtte NMCU med medlemskap og således ta medansvar.

Enig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Barcelona, Madrid og London valser i vei, helt eller delvis uten å bry seg om at sentrale EUmyndigheter har uttalt at motoriserte tohjulinger er en avgjørende delløsning på trafikkproblemene.

Før vi aner ordet av det har en eller annen overivrig 'grønn' faen satt inn en overfallstakling som gjør oss til fiende heller enn en løsning.

Medlemskap i NMCU er viktig 🏍️ 👍 Det holder ikke å sitte og se på - alle må engasjere seg på en eller annen måte. Du også?

http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/11/26/spains-pollution-problems/

http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/11/30/mag-uk-discusses-biking-with-the-mayor-of-london/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Jeg var på et medlemsmøte i NMCU Oslo/Akershus i kveld. Foredrag om sikkerhets(?)rettet digital integrasjon og hvor mc er i det landskapet. Ganske mye er konkret på gang og det kan se ut til at fabrikkene er såpass foroverlent at de får muligheten til å styre dette arbeidet i en retning som vi antagelig kommer til å like, ha nytte av og derfor akseptere.

NMCU sentralt fortalte hva de driver med for tiden. De er som i alle år dypt involvert i planarbeidet FOR motorsyklisme og vår sikkerhet.

Jeg synes alle motorsyklister burde delta i NMCUs arbeid - i det minste ved et medlemskap. 

https://nmcu.org/ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• stoppitide klistret og avklistret denne emne
  • 2 måneder senere...

Det ble hurlumhei på årsmøtet tidligere i år. Nytt sentralstyre valgt. Én av grunnene var avtalen med BikeLife Norge. En voldsomt dyr avtale for NMCU - mange mente den var totalt ensidig og nesten verdiløs. 

Avtalen er nå reforhandlet. Kraftig!

Medlemmene i NMCU har fått ny avtale tilsendt og inviteres til ekstraordinært årsmøte for å behandle den nye avtalen. Ja/nei/blank

NMCU får arbeidsro og nylig et push med litt statsstøtte til sikkerhetsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fremdeles litt på hvor tosidig den er. 
Har på ingen måte finlest avtalen, hverken ny eller gammel. Men har litt vanskelig for å se hvordan den kommer NMCU og oss medlemmer tilgode. Utover fripass til hettegenser utenpå skinndress 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

I morgen tidlig kringkaster Statens Vegevesen oppsummering av arbeidet i året som pågår. Jeg er ikke imponert av hva landets fremste eksperter og statsstøttede/statsbetalte hoder har prestert i de tre årene siden samferdselsminister + byråkrater bestemte seg for at nå må noe gjøres med ulykkestallene. Resultatet, på tross av brainstorming og topp innsats fra alle disse hodene og pengene de har brukt; ØKT antall dødsfall. Tre av eller til side hvis dette er det beste dere klarer. Vel, vel - man kan jo spandere å høre én gang til hva de mener om eget arbeid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert. Rett og slett. Hadde dette kommet fra glade amatører med gode hensikter, men lite innsikt, så hadde det vært tilgivelig å prestere så dårlig. Dette er derimot hele den profesjonelle påståtte ekspertisen samlet for å samkjøre sine idéer. Hundrevis, kanskje tusenvis av frivillige og lønnete "eksperter" som ikke kommer noen vei. 

Man er synlig stolte av å ha regnet seg frem til at hvis man nekter 16 - 18 åringene å kjøre lett mc så blir det færre ulykker med lett mc. Selvfølgelig; det er korrekt observert, men å utvise stolthet over dette mesterstykke av et forskningsarbeid. Jeg vet ikke helt om det holder til premiering dessverre.

Vegvesenet ber politiet om å undersøke muligheten til å bruke ATK (fotobokser) mot mc også. De påstår at farten forbi fotobokser er farlig. Det er ikke der det skumle skjer så dette er sure oppstøt fra "tilskuere".

Man vil arrangere relevante kurs for alle som trenger det, men vet INGENTING om hvem det er, hvordan, hvor, når, av hvem eller med hvilket innhold. Likevel er man svært bestemte på at det skal stilles krav til kurs. Slik viser man handlekraft - joho.

Mange av de foreslåtte tiltakene har liten eller ingen forankring i forskning og/eller mangler bevis/sannsynliggjøring som vil gi forslagene legitimitet overfor oss de gjelder. Vi trenger ikke mer regulering - for vi ER på riktig vei! Hensyntatt økt antall motorsykler er skaderisikoen redusert. Denne positive utviklingen er noe fint og stimulerende å bygge på. Heller det enn mørkemenn som maler fanden på veggen fordi de mener at risikoen med å kjøre mc har økt. Den har gått ned!

Kanskje er det slik vi blir når vi runder 50 eller der omkring? Stor og tung overbevisning om at verden er slik vi selv føler at den er? Høy trivsel når de kan sitte med likesinnede i sitt ekkokammer og koke suppe på spiker. Med nullvisjonen godt forankret i det gode (og bevilgende) selskap har man skaffet seg levebrød inn i evigheten. 

Jeg hadde lyst til å skrive at dette blir det spennende å følge med på, men sannheten er at det slett ikke blir spennende. Det er uvedkommende, intetsigende, demotiverende og ganske kjedelig. Det når ikke frem og da får det liten effekt. I bakhånd har de trumfkortet "regulering". Umoderne, ulekkert og fantasiløst. Vi kan da vel bedre enn som så?

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer