Gå til innhold

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km


Anbefalte innlegg

Jon Tangenes skrev (17 minutter siden):

Hvor kjøpte du dem?

I USA - husker ikke hvilken butikk. Litt tullete egentlig fordi venstre side bare har plass til en liten propp, fordi man må file dem ned mye for å få dem inn og fordi de nå er så dyre at man kan kjøpe flere og bedre for lavere pris fra fjerne østen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Nylig ny gasswire fordi strømpen var skadet/rusten og det før eller senere går utover wire'n. 

Jeg har alltid slitt med å få fullt trykk i hornet. Det er et dobbelt horn fra Hella og gir passe sinna italiensk lyd, men bare på litt turtall - ikke på tomgang. Ikke nok strøm i den kretsen elller om det er pga tynne ledninger. Hver gang det har regnet litt så er var det lydløst også på turtall. Gadd ikke det mer og byttet bryterboksen på styret. Hjalp ikke, så nå har jeg gått over til 400 hz single horn som selvfølgelig er litt snillere mot sløve fotgjengere, men som til gjengjeld virker hver gang.

Jeg nevnte at det var vanskelig å komme vesentlig over 200 selv etter fjorårets motorarbeid, nye stempler, ventilarbeid osv. Nu går alt så meget bedre - måtte bare tømme 5. giret ordentlig for å bryte luftmotstanden før siste biten som kan tas på 6. Det kan godt hende at jeg tester 14/41 igjen for å se hva jeg kan få til med den utvekslingen.

Nettopp gjort et varp på nye Metzeler M9RR hos AMD = godt humør. Samme dekkpris som nettet og rask + rimelig omleggsjobb. Mange takk!

Noen fridager på gang så listen ser slik ut:

  • nye hendler
  • olje
  • skiver (måtte nedgradere fra T-drive til Oro pga pris og kan bare håpe det ikke blir for mye nedtur)
  • rense stemplene i kaliperne så de beveger seg lett og returnerer mest mulig frivillig (selv uten den "returhjelpen" som fullflytende skiver har gitt)
  • klosser nye Brembo 07BB19SR som er tilsvarende de 07BB1996 jeg lenge har brukt, men som nå er ute av produksjon. Carpimoto sier de er minst like gode (=svært høy bremsekoeffisient og ganske akseptable våte/kalde)

Litt utpå høsten/vinteren:

  • nytt setetrekk hos Skinnassistanse
  • lakkere minst én felg
  • lakke/touch up på alt det røde
  • ny stuffing eksospottene
  • kjede
  • kanskje clutch

Så da sier vi vel "på gjensyn"😎

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget min egen regel for hvor langt jeg tør tyne fullflytende skiver. De er knapt målbart slitt i stålet, men skrangler fælt allerede på 15-20.000. På +/- 40.000 begynner det å slå litt i styret også i høy fart. Da er det nok for meg. Kanskje kan de tynes litt til, men det vet jeg ikke om er så smart. 

T-drive 40-45.000 og SuperSport +/-35.000 sånn omtrent.

Det du ser på videoen er T-drive på 37.000 km. Takk for innsatsen😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så "auda" det ble 🤨🫣 Lang historie kort; driten er boret ut og jeg er klar til litt vask og rens før alt monteres tilbake. 

Krysser fingrene og på gjensyn🤨🙂

20250709_092205.jpg

20250709_092212.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver, klosser, alle smådeler, skruer, aksel smurt og på plass. Ganske riktig moment. Det tar sin tid, men godt å ha det gjort. Testing og litt innkjøring i morgen😎

 

20250709_172430.jpg

20250709_092212.jpg

20250709_175116.jpg

20250709_180801.jpg

20250709_191407.jpg

20250709_191422.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (På 8.7.2025 den 17.06):

Innertier. Verktøyet er til å plukke o-ringer, men kan også pirke bort gammel loctite.

I filmen Burning 2, plukka de ut ei fastkilt O-ring fra skuredysa, med Wenche Myhres hårnål...

Jeg trodde det var en DS motor på denne. Men ingen runde ventil luker her, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs akselmutter så prøver å se hva dagens "overhaling" gjør. Relativt nytt drevboss(?), men disse CNC Racing greiene har tilsynelatende aluminium spor(?)/splines i motsetning til svinedyre originale som har stål. Det er også mulig at stålakslingen er slitt, men den er også relativt ny. Vi får se...

Oljeskift gikk greit.

Gammel CRG clutchhendel som slarket endel. Hullet hadde blitt ovalt og et resultat var at det ikke lenger var mulig å justere nok på "plunger rod" til at fri var enkelt å legge inn. Hendler til disse "big pivot" coffin master'ne er vanskelig å finne - så det ble Vortex. Ny CRG bremsehendel til Brembo radialpumpen kommer på snart.

20250718_153058.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein skrev (31 minutter siden):

Du har vel enda et drevboss/nav liggende, eller et det det som står på nå?

Kjekt om bakhjulet sitter omtrent fast tenker jeg 🙂

Dette er venstre side, så det er ikke akutt for hjulet. Likevel absolutt greit hvis drev-greiene også sitter som ment. Når slark foreligger bør noe gjøres. Sjekket nå hvor gammelt CNC boss'et er og antagelig klart for bytte (6 år/ca 90.000 km)

Ja, jeg har et nav og aksel i reserve👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Dette er venstre side, så det er ikke akutt for hjulet. Likevel absolutt greit hvis drev-greiene også sitter som ment. Når slark foreligger bør noe gjøres. Sjekket nå hvor gammelt CNC boss'et er og antagelig klart for bytte (6 år/ca 90.000 km) Ja, jeg har et nav og aksel i reserve👍
    • Du har vel enda et drevboss/nav liggende, eller et det det som står på nå? Kjekt om bakhjulet sitter omtrent fast tenker jeg 🙂
    • Løs akselmutter så prøver å se hva dagens "overhaling" gjør. Relativt nytt drevboss(?), men disse CNC Racing greiene har tilsynelatende aluminium spor(?)/splines i motsetning til svinedyre originale som har stål. Det er også mulig at stålakslingen er slitt, men den er også relativt ny. Vi får se... Oljeskift gikk greit. Gammel CRG clutchhendel som slarket endel. Hullet hadde blitt ovalt og et resultat var at det ikke lenger var mulig å justere nok på "plunger rod" til at fri var enkelt å legge inn. Hendler til disse "big pivot" coffin master'ne er vanskelig å finne - så det ble Vortex. Ny CRG bremsehendel til Brembo radialpumpen kommer på snart.
    • På grus fra Dalseter, Fefor, Gålå, Fagerhøi og den peneste veien ned til Skeikampen. Tipper 50 som snittfart. Passering av GS gruppe var moro😎😅 Midt i Peer Gynts vei, omtrent.   2 km nord for Skei. Her ser vi nordre halvpart av Skeikampen, appelsinhytta i Skaret litt til venstre (nord) og bakerst er Prestkampen   Den bratteste delen av kampen, med alpinanlegget    Hotellet som lærte meg endel om livet og å sette pris på mye av det😎 
    • Fikk lånt verktøy til å etterstramme akselmutter (venstre) bak. Tipper det må renses/planes litt for å få bedre kontakt der. Ellers bra👍 Funäsdalen er tydeligvis en gjennomfartsåre og endel trafikk t.o.m. Alvdal også. Frem til Funäsdalen og fra Alvdal stille. Nå frokostmøte med meg selv for å lande ruten hjemover. Sognefjellet frister, men er kanskje tettet igjen av biler...  Muilg at jeg tar Vinstra, Skåbu, Dalseter og så Peer Gynt-vegen (hard grus) til barndomsparadiset Skeikampen.  🙂🙂
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer