GĂ„ til innhold

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km

Anbefalte innlegg

Veldig inspirerende og lÊrerikt. Siden det er sÄ fÄ av "oss" fÄr man kunnskap og faktisk erfaring som gÄr ganske langt og dypt. Det digger jeg.

Til de som tror det er dyrt Ä holde pÄ slik: et gjennomsnittlig Ducati-eier-budsjett er omtrent 10 kroner pr km moro. Mitt budsjett er 3 kroner. SÄ er det mange varianter av "moro", men for meg er kunnskap om, spesialtilpasning og hyppig og variert bruk av sykkelen min den beste hobbyen jeg kan tenke meg.

Denne runden av gjenoppbygging er hos Biggelaar i Nederland. Ny blokk (uten sprekk) fra snodige, men tillitsvekkende verkstedinnehaver Nick i California. Komplett overhaling av topper, sjekk av sylindre og all banning og hoderisting som fÞlger med. I verste fall veiv, rÄder, stempler, kammer, vippearmer, ventiler, guider og alt av lagre fÞr/i/etter. Lommeboken er varmet opp, men det meste er ok eller bare smÄtt reparasjonstrengende. Mulig ny girkasse-drivaksel, noen nye lagre fordi motoren en sjelden gang er i deler, pusse-ned-redde et par/fire Äpner-vippearmer og en kamaksel eller to, muligens korrigere en ugunstig squish edge KÀmna-snarveilÞsning pÄ en feil blokk han solgte meg tidligere. Ja, ja. 

Alt i alt mye enklere (rimeligere?) enn beregnet. Forbehold om overraskelser nÄr blokken blir splittet i kveld.

Sylindre friskmeldt for bruk 20-50.000 fÞr re-bore/plating/honing. Carrillo rÄder perfekte. Pistal stempler helt fine (som er en bombe for meg). 

20200708_131617.jpg

20200708_131636.jpg

20200708_131650.jpg

20200708_131720.jpg

20200708_131804.jpg

20200708_160108.jpg

20200708_160057.jpg

• Liker 2
  • NĂ„ ble jeg forvirret 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men - vet ikke helt hvorfor men fĂ„r en fĂžlelse av at du er der - fortsatt... Han tar vel ikke denne jobben mens du venter? Eller har du lagt en ukes ferie der nede? Det hĂžres jo ut som en drĂžm Ă„ kjĂžre hjem noen dager senere med «ny» motor 🙂  

Jeg hĂ„per Ă„ kunne levere mitt prosjekt der til vinteren. MĂ„ i sĂ„ fall levere selv, og se ham i Ăžynene fĂžr han setter i gang... 🙂

Spent pÄ hva som lever lengst i motoren din, og hva som mÄ byttes/fikses/justeres oftest. Om man kan lÊre noe av det, kommer jo an pÄ hvor god jobb som ble gjort tidligere. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vippearmer og kammer har vĂŠrt utsatt. Mye pga ganske "kantete" og hĂžytlĂžftende kammer fra 900ie. Skulle likevel ikke nĂždvendigvis vĂŠrt noe problem. Sier han.

Kun litt slitasje pÄ girkassens tannhjul (etter 200.000km).

Mye annet har normal slitasje og gjenbrukes/repareres/byttes etter hvert som han skrur.

Nesten alt som har skjedd med min motor er resultat av trimmingsnivÄ, ekstrem bruk (racing o.l.) og/eller pÄviste tabber - egne og andres.

Moderat mengde pÄfÞrt juling og riktig vedlikehold (slik du kjÞrer?) gjÞr at du kan runde bÄde 100 og 200.000 uten alvorlige hendelser. 

20200709_122547.jpg

20200709_122609.jpg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

StrĂ„lende mĂ„te Ă„ starte turen pĂ„ 🙂 SĂ„ kjĂžres motoren inn pĂ„ vei til alpene, og ferien kan begynne... 

Er det kurant Ä kjÞre pÄ kryss og tvers der nede nÄ? Jeg tenker da mest pÄ grensepasseringer og sÄnt...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Mer om dette i reisetrÄden men.....

Jeg har bare kjĂžrt av svenskefergen fra GĂžteborg til Kiel. Åpenbart at svenskene har fĂ„tt beskjed om laber velkomst (80 av 1.200 plasser besatt). For meg totalt smertefritt som nevnt. Deretter grensen Tyskland/Nederland som man ikke legger merke til. Vi fĂ„r se nedover, men jeg tror svaret pĂ„ ditt spĂžrsmĂ„l er "ja, kurrant".

Output shaft (girkasse drivaksel?) hadde noen slitasjegreier der fordrevet sitter. Biggelaar hadde pÄ lager. Small block 6girs kasse er mye sjeldnere enn 5girs. PÄ lager! Resten av kassa er synlig slitt, men nÄr funksjonsnivÄet er ok sÄ kan man vente ytterligere 100.000.... og innen det er jeg nok over pÄ en mild-trimmet 1000DS

Ventiler, ventilseter, -guider, -tettinger, forbrenningskammer overhalt. To vippearmer byttet.  To kammer overhalt. GÞy!

20200709_151155.thumb.jpg.3a58039d01877f4b15eee963482ef99e.jpg

20200709_151233.thumb.jpg.c6f64beb6cc126481fa847947bcf4f84.jpg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

42 minutter siden, Helge skrev:

Hvor mange deler er det egentlig igjen av den originale Monsteren din Lars? 🙂

Kommer an pÄ definisjon av "er igjen". Helt urÞrt? Regulator og tenningslÄs. Muligens forhjulsaksel. Kun litt modda, f.eks lakkert eller bare med ny hendel? Svingarm, linkage, clutchmaster, (inntil i gÄr) girkassen, throttle husene og innsprÞytningsdyser. Omtrent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Helt uberĂžrt. Tror de synes det er bra med sykler som blir brukt. Han har sett og reparert mye verre. De viser frem skrekkeksempler fra skuffer og skap.

Jeg er imponert av bl.a. hvor mange deler som repareres/refreshes heller enn Ă„ selge meg nytt. Tillitsvekkende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Litt mer tweaking fÞr vi var tilbake til ca 98-99 Ducati"hester" slik som mÄlt/kalkulert av fabrikken og f.eks. KÀmna (87 pÄ hjulet). Denne lille 800 motor'n pusher seg selv OG meg gjennom luften til 235 speedometer-km/t.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

51 minutter siden, Øystein skrev:

Vel blÄst - kan man vel da si etter dynobenk. Som ny, og vel sÄ det pÄ mange mÄter? Kan man spÞrre hva fornÞyelsen koster? 30-40 omtrent?

Mye bedre enn som ny. Greia er at sĂ„pass hĂžy OG anvendt trimmingsgrad er Ă„ be om Ăžkte utgifter. Likevel mye billigere enn Ă„ kjĂžpe/selge/kjĂžpe nytt. Vi er jo alle forskjellige og noen digger "ny-sykkel-lukten" sĂ„pass at man bare MÅÅÅÅÅ 😎 

Den relativt nye alene-pÄ-langtur-godfÞlelsen vil antagelig kunne vÊre ganske lik pÄ nytt og gammelt utstyr. Likevel greit Ä vite hvor sikringene sitter og Ä vite hvordan man plugger sin egen punktering f.eks. Kul fÞlelse Ä vite at en av mine venner stÄr klar for Ä hÄndvaske sykkelen for tiende Äret pÄ rad. Fremdeles insisterende pÄ Ä ikke bli betalt. Han hÄndgestikulerer at han gjÞr det med hjertet. Jeg 'svarer' at da betaler jeg med hjertet. Begge smiler og vet at det er etablert balanse og respekt.

Skal vi se.... ja, du spurte om pris. Lavere/et eller annet sted oppunder der hvis han tok betalt for alt. Endel snacksy spesiallÞsninger, som jeg tror han liker Ä pusle med/ikke tar sÄ mye betalt for, med eldre blokk/nyere girkasse/10 vs 12 mm motorbolter/oljepassasjer/preload veiv/sylinder base shim og nevnte reparasjoner i stedet for nye deler... holdt prisnivÄet nedpÄ der jeg regnet med. Som er klart lavere enn ditt anslag. Detaljer til din 'utdanning' og prosjektforberedelse overbringes evt privat en kaffekveld.

😉😎👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄ har jeg sett et par av videoene med Toine pÄ YouTube, og kan jo nesten ikke vente med Ä komme meg ned med DeSpiten. Det blir utrolig spennende! Kjenner utÄlmodigheten griper meg her jeg sitter i regnet pÄ vestlandet. Men stopper pÄ vei hjem og kjÞper en stor flaske tÄlmodighet, og fortsetter med garasje/klubbhus og byggeprosjekt nÄr jeg kommer hjem. Kanskje kan jeg levere sykkelen til ham til vinteren.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• 4 uker senere...
35 minutter siden, perern skrev:

De gérne har det godt😂

Hva har du rundet nÄr det gjelder kostnader? Har du turt Ä regne pÄ det?

Jepp 👍 En femtedel pr km, sammenlignet med gjennomsnittlig-kjþrende Ducati-eiere som bytter sykkel "i blant" 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• 2 mĂ„neder senere...

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä benytte denne siden godtar du vÄre PersonvernvilkÄr og Retningslinjer