stoppitide Skrevet 8. juli 2020 Del Skrevet 8. juli 2020 Veldig inspirerende og lĂŠrerikt. Siden det er sĂ„ fĂ„ av "oss" fĂ„r man kunnskap og faktisk erfaring som gĂ„r ganske langt og dypt. Det digger jeg. Til de som tror det er dyrt Ă„ holde pĂ„ slik: et gjennomsnittlig Ducati-eier-budsjett er omtrent 10 kroner pr km moro. Mitt budsjett er 3 kroner. SĂ„ er det mange varianter av "moro", men for meg er kunnskap om, spesialtilpasning og hyppig og variert bruk av sykkelen min den beste hobbyen jeg kan tenke meg. Denne runden av gjenoppbygging er hos Biggelaar i Nederland. Ny blokk (uten sprekk) fra snodige, men tillitsvekkende verkstedinnehaver Nick i California. Komplett overhaling av topper, sjekk av sylindre og all banning og hoderisting som fĂžlger med. I verste fall veiv, rĂ„der, stempler, kammer, vippearmer, ventiler, guider og alt av lagre fĂžr/i/etter. Lommeboken er varmet opp, men det meste er ok eller bare smĂ„tt reparasjonstrengende. Mulig ny girkasse-drivaksel, noen nye lagre fordi motoren en sjelden gang er i deler, pusse-ned-redde et par/fire Ă„pner-vippearmer og en kamaksel eller to, muligens korrigere en ugunstig squish edge KĂ€mna-snarveilĂžsning pĂ„ en feil blokk han solgte meg tidligere. Ja, ja. Alt i alt mye enklere (rimeligere?) enn beregnet. Forbehold om overraskelser nĂ„r blokken blir splittet i kveld. Sylindre friskmeldt for bruk 20-50.000 fĂžr re-bore/plating/honing. Carrillo rĂ„der perfekte. Pistal stempler helt fine (som er en bombe for meg).  2 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
perern Skrevet 8. juli 2020 Del Skrevet 8. juli 2020 Hils Toine. Han er flink sĂ„ dette blir toppđ Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ăystein Skrevet 9. juli 2020 Del Skrevet 9. juli 2020 Men - vet ikke helt hvorfor men fĂ„r en fĂžlelse av at du er der - fortsatt... Han tar vel ikke denne jobben mens du venter? Eller har du lagt en ukes ferie der nede? Det hĂžres jo ut som en drĂžm Ă„ kjĂžre hjem noen dager senere med «ny» motor đ  Jeg hĂ„per Ă„ kunne levere mitt prosjekt der til vinteren. MĂ„ i sĂ„ fall levere selv, og se ham i Ăžynene fĂžr han setter i gang... đ Spent pĂ„ hva som lever lengst i motoren din, og hva som mĂ„ byttes/fikses/justeres oftest. Om man kan lĂŠre noe av det, kommer jo an pĂ„ hvor god jobb som ble gjort tidligere. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 9. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2020 Vippearmer og kammer har vĂŠrt utsatt. Mye pga ganske "kantete" og hĂžytlĂžftende kammer fra 900ie. Skulle likevel ikke nĂždvendigvis vĂŠrt noe problem. Sier han. Kun litt slitasje pĂ„ girkassens tannhjul (etter 200.000km). Mye annet har normal slitasje og gjenbrukes/repareres/byttes etter hvert som han skrur. Nesten alt som har skjedd med min motor er resultat av trimmingsnivĂ„, ekstrem bruk (racing o.l.) og/eller pĂ„viste tabber - egne og andres. Moderat mengde pĂ„fĂžrt juling og riktig vedlikehold (slik du kjĂžrer?) gjĂžr at du kan runde bĂ„de 100 og 200.000 uten alvorlige hendelser.  Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 9. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2020 .... tre dager her fĂžr alpene og Italia. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ăystein Skrevet 9. juli 2020 Del Skrevet 9. juli 2020 StrĂ„lende mĂ„te Ă„ starte turen pĂ„ đ SĂ„ kjĂžres motoren inn pĂ„ vei til alpene, og ferien kan begynne... Er det kurant Ă„ kjĂžre pĂ„ kryss og tvers der nede nĂ„? Jeg tenker da mest pĂ„ grensepasseringer og sĂ„nt... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 9. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2020 Mer om dette i reisetrĂ„den men..... Jeg har bare kjĂžrt av svenskefergen fra GĂžteborg til Kiel. Ă penbart at svenskene har fĂ„tt beskjed om laber velkomst (80 av 1.200 plasser besatt). For meg totalt smertefritt som nevnt. Deretter grensen Tyskland/Nederland som man ikke legger merke til. Vi fĂ„r se nedover, men jeg tror svaret pĂ„ ditt spĂžrsmĂ„l er "ja, kurrant". Output shaft (girkasse drivaksel?) hadde noen slitasjegreier der fordrevet sitter. Biggelaar hadde pĂ„ lager. Small block 6girs kasse er mye sjeldnere enn 5girs. PĂ„ lager! Resten av kassa er synlig slitt, men nĂ„r funksjonsnivĂ„et er ok sĂ„ kan man vente ytterligere 100.000.... og innen det er jeg nok over pĂ„ en mild-trimmet 1000DS Ventiler, ventilseter, -guider, -tettinger, forbrenningskammer overhalt. To vippearmer byttet. To kammer overhalt. GĂžy!  Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Helge Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Hvor mange deler er det egentlig igjen av den originale Monsteren din Lars? đ Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 10. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2020 42 minutter siden, Helge skrev: Hvor mange deler er det egentlig igjen av den originale Monsteren din Lars? đ Kommer an pĂ„ definisjon av "er igjen". Helt urĂžrt? Regulator og tenningslĂ„s. Muligens forhjulsaksel. Kun litt modda, f.eks lakkert eller bare med ny hendel? Svingarm, linkage, clutchmaster, (inntil i gĂ„r) girkassen, throttle husene og innsprĂžytningsdyser. Omtrent. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 10. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2020 Ytterligere en god grunn til Ă„ bytte blokk. Bak og over motorboltfestet. FĂžles som jeg fĂ„r mer valuta for pengene đ Antagelig relatert til oljelekkende sprekk bak beltedrevakselen.   Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ăystein Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 He he... Ser ut som det var pĂ„ tide med en grundige service ja. Noen artig kommentar fra Toine, eller er han vant til sĂ„pass godt brukte motorer? Sprekk ved motorbolt-festet var nok ikke helt optimalt đ Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 10. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2020 Helt uberĂžrt. Tror de synes det er bra med sykler som blir brukt. Han har sett og reparert mye verre. De viser frem skrekkeksempler fra skuffer og skap. Jeg er imponert av bl.a. hvor mange deler som repareres/refreshes heller enn Ă„ selge meg nytt. Tillitsvekkende. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 10. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2020 For de som ser det vakre i slikt: 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 12. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2020 20200711_120812.mp4 20200711_120812.mp4 Litt mer tweaking fĂžr vi var tilbake til ca 98-99 Ducati"hester" slik som mĂ„lt/kalkulert av fabrikken og f.eks. KĂ€mna (87 pĂ„ hjulet). Denne lille 800 motor'n pusher seg selv OG meg gjennom luften til 235 speedometer-km/t. 20200711_120721.mp4 20200711_120812.mp4 20200711_120812.mp4 20200711_120812.mp4 20200711_120812.mp4 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ăystein Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 Vel blĂ„st - kan man vel da si etter dynobenk. Som ny, og vel sĂ„ det pĂ„ mange mĂ„ter? Kan man spĂžrre hva fornĂžyelsen koster? 30-40 omtrent? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 12. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2020 51 minutter siden, Ăystein skrev: Vel blĂ„st - kan man vel da si etter dynobenk. Som ny, og vel sĂ„ det pĂ„ mange mĂ„ter? Kan man spĂžrre hva fornĂžyelsen koster? 30-40 omtrent? Mye bedre enn som ny. Greia er at sĂ„pass hĂžy OG anvendt trimmingsgrad er Ă„ be om Ăžkte utgifter. Likevel mye billigere enn Ă„ kjĂžpe/selge/kjĂžpe nytt. Vi er jo alle forskjellige og noen digger "ny-sykkel-lukten" sĂ„pass at man bare MĂ Ă Ă Ă Ă đ Den relativt nye alene-pĂ„-langtur-godfĂžlelsen vil antagelig kunne vĂŠre ganske lik pĂ„ nytt og gammelt utstyr. Likevel greit Ă„ vite hvor sikringene sitter og Ă„ vite hvordan man plugger sin egen punktering f.eks. Kul fĂžlelse Ă„ vite at en av mine venner stĂ„r klar for Ă„ hĂ„ndvaske sykkelen for tiende Ă„ret pĂ„ rad. Fremdeles insisterende pĂ„ Ă„ ikke bli betalt. Han hĂ„ndgestikulerer at han gjĂžr det med hjertet. Jeg 'svarer' at da betaler jeg med hjertet. Begge smiler og vet at det er etablert balanse og respekt. Skal vi se.... ja, du spurte om pris. Lavere/et eller annet sted oppunder der hvis han tok betalt for alt. Endel snacksy spesiallĂžsninger, som jeg tror han liker Ă„ pusle med/ikke tar sĂ„ mye betalt for, med eldre blokk/nyere girkasse/10 vs 12 mm motorbolter/oljepassasjer/preload veiv/sylinder base shim og nevnte reparasjoner i stedet for nye deler... holdt prisnivĂ„et nedpĂ„ der jeg regnet med. Som er klart lavere enn ditt anslag. Detaljer til din 'utdanning' og prosjektforberedelse overbringes evt privat en kaffekveld. đđđ 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ăystein Skrevet 13. juli 2020 Del Skrevet 13. juli 2020 NĂ„ har jeg sett et par av videoene med Toine pĂ„ YouTube, og kan jo nesten ikke vente med Ă„ komme meg ned med DeSpiten. Det blir utrolig spennende! Kjenner utĂ„lmodigheten griper meg her jeg sitter i regnet pĂ„ vestlandet. Men stopper pĂ„ vei hjem og kjĂžper en stor flaske tĂ„lmodighet, og fortsetter med garasje/klubbhus og byggeprosjekt nĂ„r jeg kommer hjem. Kanskje kan jeg levere sykkelen til ham til vinteren. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 7. august 2020 Forfatter Del Skrevet 7. august 2020 NĂŠrmer seg.... 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 7. august 2020 Forfatter Del Skrevet 7. august 2020 ... og derrr var ett delmĂ„l nĂ„dd đ  1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
perern Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 De gĂŠrne har det godtđ Hva har du rundet nĂ„r det gjelder kostnader? Har du turt Ă„ regne pĂ„ det? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 7. august 2020 Forfatter Del Skrevet 7. august 2020 35 minutter siden, perern skrev: De gĂŠrne har det godtđ Hva har du rundet nĂ„r det gjelder kostnader? Har du turt Ă„ regne pĂ„ det? Jepp đ En femtedel pr km, sammenlignet med gjennomsnittlig-kjĂžrende Ducati-eiere som bytter sykkel "i blant" đ 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
KjetilF Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Vel... 3 kr pr km ble nevnt og 200.000 km ble nevnt. Tror du mĂ„ frem med kalkulatoren Per sĂ„ vi kommer til bunns i dette. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
perern Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Trenger ikke kalkulator for Ă„ regne pĂ„ at dette koster pĂŠngđ 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2020 Here we go again đ 1 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
perern Skrevet 11. oktober 2020 Del Skrevet 11. oktober 2020 Er det sĂ„ lett Ă„ fĂ„ en «ny» sykkel??đČ Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg